Tekoälyohjelmistoja on syntynyt kuin sieniä sateella. Suuria kielimalleja on selkeästi vähemmän, moni ohjelmisto pohjautuukin samoihin. Ohjelmistot on kuitenkin hienosäädetty eri käyttötarkoituksiin ja ne eroavat toisistaan käyttöliittymän ja käyttökokemuksen puolesta. Kuten olen sanonut, pelkästään Copilot on aivan valtava joukko eri ohjelmistoja, joista kukin on parhaimmillaan tietyssä tehtävässä.
Tässä tekstissä kuvaan kahta käyttötapausta, joihin hyödynnän Edge-selaimesta löytyvää Copilotia, joka on hienosäädetty netin käyttöä tukemaan. Käyttötapaukseni ovat opiskelun tukeminen ja matkan suunnittelu (tai virtuaalimatkailu ja fiilistely).
Apuna uuden opiskelussa
Koska olen ikuinen opiskelija ja käytän vapaa-aikaani sekä harrastusmielessä uuden oppimiseen että kehittyäkseni ammatissani, olen erityisen tyytyväinen kaikesta teknisestä kehityksestä, joka tukee tavoitteitani oman kehitykseni suhteen. Käytänkin nykyään Edgeä pääasiallisena selaimena ja hyödynnän vahvasti Copilotin tuomaa lisäarvoa.
Työnkulkuni on varsin yksinkertainen, vaikkakin jatkuvasti kehittyvä ja muuttuva. Käyn sen seuraavaksi läpi kuvien kanssa vaihe vaiheelta.
Vaihe 1 – Nettisivu herättää kiinnostukseni
Avaan Copilotin sivulla, johon olen tutustumassa. Tässä tapauksessa olin päätynyt McKinseyn artikkeliin yritysten välisen myynnin muutoksesta. (Artikkeli on muuten todella mielenkiintoinen. Jos B2B-myynti kiinnostaa, käy ihmeessä lukemassa!)

Copilot avautuu näppärästi oikealle ja voin aloittaa keskustelun koskien aihetta.
Vaihe 2 – Yhteenveto sivusta
Olen ottanut tavakseni pyytää Copilotilta yhteenvedon sivusta. Aiemmin olen silmäillyt itse sivun läpi, enkä aluksi edes luottanut siihen, osaisiko Copilot löytää olennaiset pointit. Niinpä jossain kohtaa pyysin sekä yhteenvedon tekoälyltä, että tein sellaisen itse mielessäni.

Nykyisin olen jo oppinut luottamaan tutkimusavustajaani ja sen tuottamaan yhteenvetoon. Erityisen kätevä tämä toimintatapa on sivustoilla, jotka ovat muulla kuin suomen kielellä. Nopeuttaa huomattavasti ydinkohtiin tutustumista, etenkin kun englanninkielisessä kulttuurissa on tapana jaaritella alkuun niitä näitä.
Erityisen hyvää yhteenvedoissa on se, että niiden kautta saan nopeasti esille avainkäsitteet ja niiden kuvaukset. Tämä auttaa suuntaamaan jatkotutustumista ja fokusta.
Esimerkiksi kuvan mukaisessa tilanteessa todennäköisesti omnichannel-myynti on termi, joka vaatii minulta enemmän tutustumista ja viisi avaintaktiikkaa läpikäytävä asia.
Copilot ei opi puolestani, eikä vähennä varsinaista oppimisen vaivaa – jos ei iloakaan – mutta auttaa vähentämään informaation määrää ja säästää aivojen energiankäyttöä antamalla ne kohdat, joihin suunnata energia. Tai kenties todella nopeasti tuomalla esiin sen, ettei sivusto vie minua eteenpäin, joten voin jatkaa omin voimin matkaa. Tiivistelmä myös poistaa turhat visuaaliset virikkeet ja kuviin uppoutumisen.
Vaihe 3 – Aiheeseen syventyminen
Kuten edellä totesin, omnichannel-myynti on käsitteenä sellainen, johon tutustun tarkemmin. Ei ole tuttu konsepti entuudestaan.

Sivuun liittyviä asioita voikin kysyä myös laajemmin. Koska omnichannel mietitytti, kysyn mitä se ylipäätään on.
Copilot muodostaa vastauksensa kysymyksestä riippuen joko sivun pohjalta tai yleisesti netistä löytyvää tietoa hyödyntäen. Se osaa päätellä hyvin kysymyksestä mikä on promptisi kannalta olennainen, mutta siihen voi vaikuttaa ja tuloksen hyödyllisyyden kannalta asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Promptin yläpuolella on valinta ”käytössä olennaiset lähteet”. Sitä klikkaamalla tulee alasvetovalikko, josta voi valita joko ”olennaiset lähteet” eli netti tai ”tämä sivu”.
Toinen vaihtoehto on kirjoittaa promptiin mukaan eksplisiittisesti ”tämä sivu”. Esimerkiksi: ”mitä tällä sivulla kerrotaan omnichannel-myynnistä”. Kolmas vaihtoehto on kirjoittaa promptiin @ -merkki mukaan ja toimia esiin tulevan ohjeen mukaisesti.
Tässä kannattaa tosiaan olla tarkkana. Kerran tutustuin blogitekstien kirjoittamiseen ja siinä mainittiin akronyymi, jonka mukainen tekstin sisältörakenne olisi toimiva. Akronyymi oli entuudestaan tuntematon, joten kysyin Copilotilta. Se ei kuitenkaan tajunnut, että tarvitsin tiedon sen sivun kontekstissa jolla olin. Sain vastaukseksi luennon viskin tislaamisesta!
Vinkki! Kannattaa huomata, että sama keskustelu pysyy käynnissä, vaikka vaihdat välilehteä. Voit siis rauhassa hyppiä välilehdeltä toiselle ja rikastaa Copilotin kanssa käymääsi keskustelua eri välilehtien sisällöillä. Esimerkiksi: ”miten tällä sivulla kerrottu menetelmä poikkeaa aiemmin keskustelussamme kuvaamastasi tislausmenetelmästä”.
Vaihe 4 – Tieto talteen
Teen paljon muistiinpanoja. En niinkään faktoista, jotka voin milloin tahansa selvittää netistä, mutta laitan itselleni ylös omat oivallukseni, erilaiset ilmiöt tai muistamisen arvoiset käsitteet ja niiden lähteet. Tavallaan jalostettua ja rikastettua tietoa. Tässä tapauksessa pyysin Copilotia kirjoittamaan sivusta ja etenkin omnichannel-myynnistä muistiinpanot OneNoteen vietäväksi.
Siirryin Copilotin välilehdelle ”Viestin muoto”. Sen kautta on helpompi muotoilla pidempiä tekstejä ja se mahdollistaa myös paremman käyttöliittymän tuloksen tyyliin, sävyyn ja niin edelleen.

Copilot tuottaa varsin hyvän pohjan muistiinpanoksi, jonka voin viedä OneNoteen ja sen puolella rikastaa omilla ajatuksillani, näkökulmilla ja aiemmalla tietämykselläni sekä hahmotella tiedon hyödyntämistä. Voin myös linkittää aiempiin muistiinpanoihin.
Bonusvaihe – Tiedon jakaminen
Koska tieto itsessään, on se sitten faktaa, ideoita, ajatuksia, mielipide, ei ole hyödyllistä, vaan tiedon käyttäminen luo arvon, on minulla tapana jakaa tietoa. Yleensä LinkedIn-postauksina, blogiteksteinä tai keskusteluissa ihmisten kanssa.
Päätin testata Copilotia nettisivulta löytämäni tiedon jakamiseen. Pyysin Copilotia Viestin muoto -välilehdellä tuottamaan tutkimastani sivusta ja omnichannel-myynnistä lyhyen sähköpostiviestin, jonka voisin lähettää ystävälleni.
Sähköpostiviestistä ei tullut – todennäköisesti heikosta promptistani johtuen – ihan sellainen kuin olisin halunnut. Se jäi turhan lyhyeksi ja yleisluontoiseksi. Mutta onnistui tuo Copilot minut yllättämäänkin. Hieman puskista nimittäin tuli, että sähköpostiviestissä Copilot kehottaa ystävääni jakamaan tätä tietoa myyntityöstä eteenpäin! Eli tekoälykin kannustaa meitä kaikkia oppimaan yhdessä!
Tukena lomamatkan suunnittelussa
Toinen esimerkki siitä, mihin olen Edgen Copilotia hyödyntänyt on matkasuunnittelu. Teen kesälomalla neljän yön pituisen kotimaan lomareissun. Käytännössä koko lomamatkan suunnittelu on tapahtunut Edgen ja Bingin Copilotien avulla.
Edgen Copilot auttoi miettimään sitä, mitkä ovat parhaat tavat viettää kesäloman ensimmäiset päivät, mitä aktiviteetteja voisi kokeilla taustani huomioiden, mitä yllättävää voisin itselleni kehittää ja onpa se ollut iso apua myös matkakohteeseen etukäteen tutustuessa. Kertakaikkisen näppärä.
Tai miksei haaveiluun ja virtuaalimatkailuun
Jos ei muuta, niin tällaiseen etukäteiseen fiilistelyyn ja pohdiskeluun Edgen Copilot on erinomainen.
Minulle tyypillistä on nimittäin se, että loppujen lopuksi vaihdan kuitenkin kohdetta tai teen jotain muuta ihanan näppärää ja sitten olen liikkeellä takki auki ja vailla suunnitelmia. Minulle se sopii paremmin, en ole koskaan kokenut oloa erityisen vapaaksi, jos kaikki asiat on naulattu ja sovittu ennakkoon. Toisaalta uskon viisauteen, että suunnitelmat ovat turhia, mutta suunnittelu ensiarvoista. Pätee lomamatkoihinkin.
Aloin kuitenkin miettiä, että eikö tätä voisi käyttää talven synkkinä ja pimeinä iltoina ihan vain virtuaaliseen vaelteluun pitkin Espanjan valoisia ja lämpimiä maisemia? Siinä sivussa jutella Copilotin kanssa vaikkapa espanjaksi? Virtuaalimatkailua virtuaalikumppanin kanssa.
Toisaalta voisihan sitä katsella ihan vain omiakin kuvia. En taida sittenkään tietää, miksi hakea lämpöä virtuaalimatkalta, kun voi uppoutua omiin muistoihin. Vaikkapa elämäni ensimmäiseen pyörällä taitettuun Porvoon matkaan. Elämä kuitenkin eletään ja koetaan tietokoneen ulkopuolella. Myös – kenties etenkin – tekoälyaikakaudella.
